27 mei 2014

Lariekoek, jummie!

Misschien weten jullie het, misschien ook niet. Maar ik ben de laatste tijd bezig met gezonder te eten. Sinds mijn 13e ben ik eigenlijk redelijk wat aangekomen in vergelijking met wat ik was, en dit kwam natuurlijk ook doordat ik zowat stopte met groeien, wat elk meisje rond deze leeftijd begint te doen. Ik (vr)at als een beest, net als voorafgaande jaren door, en ik bleef dus ook wat dikker worden. Ik ben een echte snoepkont, ben dol op lekker eten en lekkere hapjes zijn voor mij ook totaal geen probleem. Tot een paar maanden terug. Ik begon lichtelijk door te slaan met het afvallen. Ik wilde elke dag een uur sporten, leven op groente, fruit en vlees. Oftewel, (bijna) geen koolhydraten.
Dit is absoluut niet verkeerd, en deze afvalmethode werkt heel snel (als je geen vreetbuien krijgt), maar erg menselijk is het niet in de tijd waarin we leven. Ik heb een hectisch leven. Ik zit in vwo 5 en moet dus aardig wat studieuurtjes doorbrengen. Ook geef ik 4 uur per week bijles. Werk ik bij de Jumbo. En in het weekend kan je me vinden in een restaurant waar ik deel uitmaak van de bediening. Druk druk druk. Geen tijd om te eten, zou je zeggen, mooi toch! Nou, zo werkt het niet helemaal. Ik heb vrij weinig tijd om te sporten, maar maak hier toch zo veel mogelijk tijd voor. Ik bewoog sowieso al erg veel door van hot naar her te gaan en mijn energiepijl steeg onder het vriespunt om het maar eventjes zo te omschrijven. Geen koolhydraten werd hem niet voor mij, dus ik ging weer iets meer koolhydraten eten om vervolgens weer gewoon als een normaal mens rond te huppelen in plaats van een slappe vaatdoek. Huppelen deed ik niet meer. Ja, koolhydraten verhogen je insuline gehalte waardoor de vetverbranding geblokkeerd wordt. Als je er te veel van inneemt.

Een mens heeft benzine nodig, om het maar even zo te verwoorden, om de motor draaiende te houden. Minder vet eten dus, zodat je het niet hoeft te verbranden, en wel lekker wat koolhydraatjes, zodat je het toch wat langer volhoudt. Bovendien kan je extreem dieeeten toch niet langer volhouden dan een aantal dagen omdat je hersenen je op de een of andere manier een vreetbui bezorgen. Liefde gaat door de maag zeggen ze meestal. Nou, ik kan je vertellen, van een vreetbui wordt je niet vrolijk. Dus neem nou maar van mij aan. Ik kan me ondertussen wel een expert noemen op het gebied van willen afvallen (ik zeg niet dat het allemaal even effectief is) eet waar je je goed bij voelt, niet te vet, niet (te) veel koolhydraten en beweeg er lekker bij. Zolang jij je maar goed in je vel voelt, en alles leuk blijft. Zolang jij niet al naar je maaltijden verlangt voor de volgende dag als jij net je bedje induikt, dan gaat het helemaal goedkomen. Ja dit heb ik echt meegemaakt. Toen ik dacht dat liefde echt door de maag gaat. Maar vet blijft nou eenmaal langer plakken dan smaak, en ik probeer nu een gezonde leefstijl op te bouwen en aan te houden. En jullie zijn natuurlijk ook niet gek. Ik ben een meid van bijna achttien die wel van een wijntje en een chipsje en vooral chocola houdt. Feesten tot je erbij neervalt hoort er ook bij op deze leeftijd. Je mag je af en toe lekker misdragen, en ook al mag je dit niet, het hoort erbij!!

Door alle artikelen te lezen en te schrijven over willen afvallen, afvallen, eten, eetproblemen, sporten, challenges, noem maar op. Alle zut bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat we over ons eten gaan nadenken. Terwijl we dit eigenlijk instinctief best goed kunnen. We moeten alleen een beetje op 't goede pad worden gebracht... En ik neem aan dat je zelf ook wel door hebt dat die knalroze donut met witte hagelslag meteen naar je reet gaat. Maar een beetje houvast is ook niet mis en zolang het geen dagelijkse gewoonte wordt zou ik zeggen: bon appetit!

Geen opmerkingen: